Soubory cookies nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat naše služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s našimi zásadami týkajícími se souborů cookies. Způsob zpracování cookies můžete změnit v nastaveních internetového prohlížeče.

Přihlášení do interní sekce

Jak ovlivní koronakrize finančněporadenský byznys

Jak ovlivní koronakrize finančněporadenský byznys

Níže přinášíme pohled Štefana Tillingera z brokerpoolové společnosti OK KLIENT na předpokládaný vývoj.

O současné situaci toho bylo hodně napsáno, ale neobjevilo se mnoho názorů o dopadu na náš obor – na oblast finančního poradenství. To, co je zřejmé, je fakt, že jsme se v historii nesetkali s podobnou situací, a tudíž nikdo z nás nemá zkušenost, kterou by mohl aplikovat. Já osobně jsem člověk, který se snaží být vždy připraven na jakoukoli variantu a i z této vlastnosti určitě vychází mé názory na budoucí vývoj současné situace.

Aktuální situace v jednotlivých segmentech

V momentě, kdy připravuji tento článek, máme kompletní údaje o vývoji produkce v naší společnosti za měsíc březen a pouze začátek produkce měsíce dubna. Tak tedy jaký je současný obraz situace?

– Nepřekvapivě velmi pozitivní vývoj nové produkce v neživotním pojištění – tzn. v pojištění motorových vozidel a pojištění drobného majetku. Odráží to zájem klientů o „zajištění“ svého majetku i v této situaci. Pokud budeme srovnávat s rokem minulým, pokračujeme jako společnost ve dvouciferném růstu nové produkce…

– V oblasti životního pojištění pozorujeme zpomalení růstu, který jsme jako společnost měli kontinuálně po několik let, a podíváme-li se na poslední kvartál, tak v březnu byla produkce o 20 procent nižší než v únoru, avšak stejná jako v únoru 2019…

– Hypotéky jsou složitější z pohledu hodnocení, jelikož se jedná o produkt, který je rozjednán delší dobu a má delší setrvačnost. Proto pokud hodnotím produkci v únoru a březnu, pak únor byl díky celkovému růstu společnosti jedním z nejlepších měsíců a březen průměrným. To však určitě nebude stav v následujících měsících.

– V oblasti investic lze také pozorovat zvýšený zájem o určité druhy investic, nicméně reakce drobných investorů bude zřetelnější v průběhu následujících měsíců. Určitě lze nyní pozorovat velmi vysoký zájem investorů o investice do zlata, což je v obdobích jako je toto očekávanou reakcí.

Pojištění jako nejstabilnější produkt

Jaký tedy očekávám vývoj? Netajím se dlouhodobě tím, že ze zkušeností, které mám, a z toho, co jsem v uplynulých více než 25 letech zažil, je pojištění nejstabilnějším produktem, který finanční poradenství používá. Je ovlivňován krizemi a podobnými situacemi nejméně ze všech produktů.

I dnes vidíme (stejně jako v roce 2008), že retailové neživotní pojištění z pohledu produkce roste, nebo je na stejné úrovni, a dopad na životní pojištění je dlouhodobě v řádech jednotek procent na novou produkci. A to se projeví stagnací předepsaného pojistného celého trhu. 

Samozřejmě to bude různé u jednotlivých pojišťoven. Bude hodně záležet i na nich, a to zejména na tom, jak této situace využijí, aby získaly větší podíl na této části trhu.

Méně úvěrů a pokles investic?

V oblasti úvěrů už dnes můžeme vidět, že banky ihned zareagovaly na současnou situaci a v některých oblastech již výrazně zpřísnily poskytování úvěrů. Lze předpokládat, že současná situace povede dále ke zvyšování nezaměstnanosti, a tudíž i dalšímu zpřísňování interních pravidel pro poskytování úvěrů.

Co z toho plyne? Je jasné, že bude méně úvěrů, a tudíž méně provizí z úvěrů plynoucích… Můj odhad? Na podzim letošního roku na úrovni 35 procent.

Obdobný vývoj v nejbližší době očekávám i v oblasti investic. I když někteří investoři využijí příležitosti a budou nakupovat v době, kdy jsou trhy nízko, určitě bude daleko více lidí, kteří budou opatrní a investice úplně vyřadí ze svého zájmu a soustředí se na zajištění svých bezprostředních potřeb.

K čemu to povede? Pokles trhů samozřejmě k poklesu management fee vypláceného zprostředkovatelům a i k poklesu provizí ze vstupních poplatků. Za mne se bavíme o řádech desítek procent – předpokládám celkově na úrovni 40 až 45 procent...

Zrychlení globalizace trhu finančního poradenství?

Co z toho plyne pro společnosti, které na tomto trhu působí? Je důležité být na tuto situaci připraven. Základním cílem by mělo být důsledné řízení nákladů, které společnosti mají. Je jasné, že mantrou všeho by mělo být cash flow. Dopad bude různý a bude záležet na tom, jak je rozloženo portfolio produkce dané společnosti. Tam, kde je významná produkce v pojištění obecně, bude dopad menší, než tam, kde byl kladen větší důraz na úvěry a investice.

Jestli jsme doposud hovořili o tom, že dochází ke globalizaci našeho trhu finančního poradenství, lze očekávat, že současná situace vývoj nadále urychlí. Důvody jsou zřejmé. I přes přísné řízení nákladů jsou některé náklady fixní, a tudíž zejména u malých společností nebude možné zajistit pozitivní cash flow. 

Bude záležet na akcionářích společností, jak mnoho a jak hodně, či jak dlouho budou ochotni do této společnosti investovat, nebo zvolí jinou strategii. Pokud by totiž „zasekli“ i nezbytné náklady, došlo by k postupné nespokojenosti obchodníků, kteří by pak následně tyto společnosti opustili. V těchto případech pak není mnoho možností, jak reagovat…

Základním principem je řízení cash flow

Jak tato situace ovlivní naši společnost OK KLIENT a.s.? Jak jsem již zmínil úvodem, jsem člověk, který se snaží být připraven na všechny možné scénáře, a tudíž pro mne základním principem bylo a je řízení našeho cash flow. Navíc považuji tuto situaci za příležitost, kdy můžeme ukázat sílu našeho holdingu ve všech oblastech. Jsme společností s velmi výhodně rozloženým portfoliem nové i stávající produkce.

Současná situace nejspíše povede k tomu, že neporosteme v letošním roce tak jako v minulých letech. Výsledek letošního roku bude v nejhorším případě stejný jako v roce loňském. Dovolím si konstatovat, že i díky našemu dlouholetému působení v oboru nás současná situace nezaskočila a my budeme investovat stejnou měrou do rozvoje IT jako loni.

Chystáme i založení dalších společností, které napomohou rozvoji celého holdingu. Máme také připraveny finanční rezervy na případné akvizice. Prostě další zajímavý rok v našem oboru.


Štefan Tillinger působí jako předseda představenstva společnosti OK KLIENT a partner OK GROUP. předtím pracoval od roku 2001 na různých pozicích pro Generali Group, mimo jiné i v představenstvu České pojišťovny. V polovině roku 2011 se stal šéfem Generali Pojišťovny, kde skončil v roce 2015.


Zdroj: www.profifp.cz

Kontakty

CENTRÁLA

OK KLIENT a.s.
Jihlavská 796/7a
625 00 Brno

Telefon: +420 549 211 217
E-mail: [obfuscate_1_|99|105|98|102|56|110|107|101|103|99|96|106|107|38|98|122]

Sociální média
 

BROKER POOL

Ing. Ondřej Vaverka
Telefon: +420 724 432 112
E-mail: [obfuscate_1_|105|105|96|105|93|105|46|112|92|112|96|110|98|89|63|111|101|102|102|100|97|101|108|45|99|116]

SÍDLO

OK KLIENT a.s.
IČO: 291 85 114
Mánesova 3014/16
612 00 Brno

Sociální média
 

Kontaktujte nás